Prāṇāyāma

Umění dechu

Prāṇāyāma (v sanskrtu: प्राणायाम) znamená kontrola (ayāma) životní energie (prāṇa)“. Je to starověká jógová technika, kde je prána kontrolována prostřednictvím dechových cvičení. Pránájáma je dobrá jak pro naše fyzické a psychické zdraví, tak na duchovní úrovni pro dosažení stavu meditace. Je to vskutku umění dechu, které může být využito jako meditační technika ke kontrole naší mysli, tj. myšlenek a emocí (např. strach, úzkost, stres apod.). Zároveň je pránájáma technikou přinášející nespočet pozitivních zdravotních účinků. 

Zdravotní účinky pránájámy

  • učí nás jak správně dýchat
  • zvyšuje kapacitu využití našich plic
  • může podstatně zlepšit naši výkonnost při sportu, také naší odolnost a výdrž
  • zvyšuje hladinu kyslíku a jeho vstřebávání v těle
  • posiluje náš nervový a imunitní systém
  • zlepšuje naše trávení a metabolismus
  • snižuje vysoký krevní tlak
  • čistí a uvolňuje dýchací cesty
  • dostane naši jógovou praxi na novou úroveň
  • uvolní tělo a odstraní v něm napětí
  • podstatně zvyšuje úroveň energie
  • zvyšuje kvalitu našeho života a může dokonce prodloužit délku našeho života (ta je přímo úměrná tempu našeho dechu)
  • zklidní roztěkanou mysl, zvyšuje schopnost soustředit se, zlepšuje paměť a posiluje sílu vůle
  • zlepšuje kontrolu našich emocí a myšlenek, dává nám psychickou stabilitu & jasnost mysli & odolnost vůči stresu
  • pomáhá při psycho-somatických onemocněních jako je nespavost, deprese atd.
  • zbavuje nás stresu, úzkosti, nervozity, bolestí hlavy
  • a v neposlední řadě nám dám pocítit štěstí a klid 🙂

Je pránájáma pro každého?

Ano, je. Každý pocítí příznivé účinky z pravidelné praxe pránájámy, bez ohledu na věk, tělesné dispozice a zdravotní stav. Nezáleží na tom, jak pokročilá je naše ásanová praxe, nebo jestli jsme teprve začátečníkem. Pránájáma je velmi vhodná i pro těhotné ženy a osoby se zdravotními problémy, kteří budou mít speciální na míru upravenou praxi vhodnou pro jejich aktuální stav. Přirozeně praxe každého se bude odlišovat podle jejich zdravotního stavu, míry odhodlání, vytrvalosti a soustředění se na praxi, a také podle úmyslu s jakým ji praktikují.

Více informací o pránájámě

Zaujalo vás to? Super 🙂 Pak se můžete o tom, jak správně dýchat a proč je to důležité dočíst více v mém článku „Umění dechu aneb proč je důležité umět dýchat správně?, nebo ještě lépe v úžasné knize Andrého van Lysebetha „Pránájáma – technika dechu“, kterou všem vřele doporučuji (je dostupná i v češtině)

Nicméně žádná teorie nemůže nahradit praxi 🙂 

A žádná kniha nemůže nahradit učitele 🙂 

Pránájámu učím od roku 2016 v rámci lekcí pro veřejnost/kurzů a soukromých lekcí (včetně lekcí po Skypu).

Jak učím pránájámu?

Učím pránájámu podle svého vzácného učitele Vinaye Kumara, z města Mysore na jihu Indie, který mě začal učit v roce 2015. Vinay sám intenzivně praktikuje pránájámu už přes 20 let a jeho výsledky jsou doslova dechberoucí. Učí nás stejně, jak ho učil jeho učitel a tak linie učení pokračuje dále.

Nejdříve se naučíme základní pránájámová cvičení, která zvládne úplně každý. Jak se bude praxe vyvíjet, přidáme delší zádrže dechu a rozvineme základy do pokročilejších úrovní. V případě pravidelných skutečně vytrvalých praktikujících se naučíme pokročilé praxe s bandhami (po pravdě skutečná pránájáma vyžaduje dlouhé zádrže dechu s bandhami; všechno ostatní je jenom příprava na to, aby praktikující zvládl ustát příval prány, který taková praxe generuje). 

Každý pocítí příznivé účinky pránájámy, pokud ji dělá správně a pravidelně; dokonce i se základními technikami pránájámy. Rozvoj a pokrok každého praktikujícího závisí na jeho vlastní snaze, soustředění a pravidelnosti praxe. Naše výsledky jsou pak jen odrazem naší vlastní snahy, a ta nemusí znát hranic 🙂 Můžeme překročit hranice času a prostoru a dostat se do stavu „krásného nic“, kde všechno přestane existovat, nepřichází žádné myšlenky a můžeme objevovat, co je za ním … Ale uvědomte si, že to trvá, chce to hodně času, odhodlání vytrvat a tvrdé práce. Každopádně to rozhodně stojí za to a můžete dosáhnout stavu mysli, který jde daleko za jakoukoli praxi ásan, a dokonce možná i za hranice naší představivosti.

Upozornění

Zdravotní účinky přijdou rychle, ale dosažení klidu mysli je běh na dlouhou trať. Jakákoli opravdová jógová praxe vyžaduje čas. Hodně času. Čím jemnější praxe, tím je silnější. Nicméně pokud čekáte, že vaše myšlenky okamžitě ustanou potom, co jste na pár minut vyzkoušeli pránájámu, i když vaše myšlenky do té doby nekontrolovaně pobíhaly vaší myslí po několik desetiletí, zamyslete se 🙂 Pro jakoukoli opravdovou seriózní praxi se člověk musí plně soustředit a pravidelně praktikovat. Trpělivost je klíčem k úspěchu.